02.06-i adás - Dénes Veronika bíró, költő

Létrehozta: admin (2013. február 07. )
Utolsó hozzászóló: Csemi (2013. február 12. )
Milyen egy „fáin” bírónő? Hogy vált be Sanyi, mint terápiás kutya a nevelőintézetben? Mit jelent a helyreállító igazságszolgáltatás? Ha a bűncselekmény elkövetését úgy fogjuk fel, mint emberek és emberi kapcsolatok megsértését, lehet-e a konfliktus megoldása egyfajta jóvátétel? Milyen a megértő, gyógyító jellegű büntetés? Tud-e egy bíró saját gyakorlatával szemlélet formálni – és ki veszi azt észre? A Nagy Generáció kérdéseire ma Dénes Veronika bírónő válaszol.
Első rész, 10.56 perc

Dénes VeraHogyan lett Dénes Veronika „fáin” bírónő?
Több gyerek körbeáll valakit, fenyegetik, majd elveszik társuk mobilját. Hogyan lesz ebből a (sajnos) köznapi esetből csoportosan elkövetett rablás, iszonyú büntetési tétellel? Miért baj, hogy az évszázados gyakorlattal, mely szerint a fiatalkorúak ügyét arra szakosodott bírók tárgyalják, éppen most szakítunk? Hogyan hat a sok év bírói munka a bírákra? Ki lesz kiégett, érzéketlen, s ki lesz empatikusabb, bölcsebb ember? Mennyire kell lépést tartania az ítélkezőnek a nyelv, a szleng változásával?

Második rész, 12.21 perc

Mobiltelefon, aprópénz, óra, márkás tornacipő – mi minden lehet a rablás célpontja? És vajon tisztában vannak-e a fiatalkorú elkövetők, hogy ha többen vesznek részt benne, ha meg is fenyegetik a másik gyereket, akkor annak büntetési tétele sok-sok év lehet – éppen annyi, mint ha bankot rabolnának? Mit jelent a resztoratív, helyreállító igazságszolgáltatás? Mit jelent a büntetőjogi mediáció? Mennyire működnek Magyarországon ezek a (nálunk nyugatabbra egyre gyakoribb) eljárások? Mit jelent, hogy a bíró magatartási szabályok előírásával kiegészítheti a kiszabott büntetést?

Harmadik rész, 12.31 perc

Dénes Vera szerint a fiatalkorúak ügyében hozott ítéletnek (de már magának a tárgyalásnak, annak hangnemének is) legfontosabb célja a nevelés. Mennyire gyakori, hogy a túlterhelt bíróságok nem három év, de három hónap alatt tárgyalják meg a fiatalkorúak ügyét? És megint a nyelv – van mit tanulnunk: teszkózni (eljárni a Tescoba lopni), happy mobing (meggyötörni, megverni egy másik gyereket, és a tortúrát mobillal felvenni, s feltenni az internetre).
Iskolai erőszak: mi örök benne, s mi az, ami régebben nem volt? Mennyire látszik a gyerekeken, hogy az egész társadalom feszültebb, durvább, erőszakosabb lett?
Javítóintézet: áldás vagy átok? Sanyi, a terápiás kutya, madarak, mint a rehabilitáció részei – mi mindent lehet felhasználni az elvadult gyerekek megsegítésére?

Negyedik rész, 8.53 perc

Akar-e, s főleg: tud-e a bíró személyiséget, szemléletet befolyásolni? Mire jó a felfüggesztett szabadságvesztés intézménye?
Végül Dénes Veronika másik arca: a költő. Mikor, hogyan születtek a BKV-s versek? A műsor utolsó néhány percében aztán néhány rövid verset olvas egymásnak vendég és műsorvezető. Mint például ezt:

A szabadsághoz     Dénes Vera

Szabadságom idétlen
cipőzsinórját
lám visszafűzhetem.
Esendő esemény.
Nem is tudja más tán,
csak ki ült már
i d ő t l e n
ormótlan,  fűzőtlen,
ócska cipőben egy padon,
míg arra várt,
hogy  most mi lesz.