02.06-i adás - Dénes Veronika bíró, költő
Létrehozta: admin (2013. február 07. )Utolsó hozzászóló: Csemi (2013. február 12. )
Hogyan lett Dénes Veronika „fáin” bírónő?
Több gyerek körbeáll valakit, fenyegetik, majd elveszik társuk mobilját. Hogyan lesz ebből a (sajnos) köznapi esetből csoportosan elkövetett rablás, iszonyú büntetési tétellel? Miért baj, hogy az évszázados gyakorlattal, mely szerint a fiatalkorúak ügyét arra szakosodott bírók tárgyalják, éppen most szakítunk? Hogyan hat a sok év bírói munka a bírákra? Ki lesz kiégett, érzéketlen, s ki lesz empatikusabb, bölcsebb ember? Mennyire kell lépést tartania az ítélkezőnek a nyelv, a szleng változásával?
Mobiltelefon, aprópénz, óra, márkás tornacipő – mi minden lehet a rablás célpontja? És vajon tisztában vannak-e a fiatalkorú elkövetők, hogy ha többen vesznek részt benne, ha meg is fenyegetik a másik gyereket, akkor annak büntetési tétele sok-sok év lehet – éppen annyi, mint ha bankot rabolnának? Mit jelent a resztoratív, helyreállító igazságszolgáltatás? Mit jelent a büntetőjogi mediáció? Mennyire működnek Magyarországon ezek a (nálunk nyugatabbra egyre gyakoribb) eljárások? Mit jelent, hogy a bíró magatartási szabályok előírásával kiegészítheti a kiszabott büntetést?
Dénes Vera szerint a fiatalkorúak ügyében hozott ítéletnek (de már magának a tárgyalásnak, annak hangnemének is) legfontosabb célja a nevelés. Mennyire gyakori, hogy a túlterhelt bíróságok nem három év, de három hónap alatt tárgyalják meg a fiatalkorúak ügyét? És megint a nyelv – van mit tanulnunk: teszkózni (eljárni a Tescoba lopni), happy mobing (meggyötörni, megverni egy másik gyereket, és a tortúrát mobillal felvenni, s feltenni az internetre).
Iskolai erőszak: mi örök benne, s mi az, ami régebben nem volt? Mennyire látszik a gyerekeken, hogy az egész társadalom feszültebb, durvább, erőszakosabb lett?
Javítóintézet: áldás vagy átok? Sanyi, a terápiás kutya, madarak, mint a rehabilitáció részei – mi mindent lehet felhasználni az elvadult gyerekek megsegítésére?
Akar-e, s főleg: tud-e a bíró személyiséget, szemléletet befolyásolni? Mire jó a felfüggesztett szabadságvesztés intézménye?
Végül Dénes Veronika másik arca: a költő. Mikor, hogyan születtek a BKV-s versek? A műsor utolsó néhány percében aztán néhány rövid verset olvas egymásnak vendég és műsorvezető. Mint például ezt:
A szabadsághoz
Szabadságom idétlen
cipőzsinórját
lám visszafűzhetem.
Esendő esemény.
Nem is tudja más tán,
csak ki ült már
i d ő t l e n
ormótlan, fűzőtlen,
ócska cipőben egy padon,
míg arra várt,
hogy most mi lesz.