03.18-i adás Kerékgyártó István íróval
Létrehozta: admin (2015. március 18. )Utolsó hozzászóló: admin (2015. március 18. )
“Mintha csak egy nedvező sebű, kolerás múzsa csókolgatott volna írás közben.” – mondta Kerékgyártó István, amikor azt kérdezték, hogy ki is volt a múzsa Hurok című regényéhez. De hogyan vezetett egy, a hedonizmusból induló történet annyira más terepre? És mitől döntött a szerző, hogy a történetből mikor legyen színdarab, s mikor regény? S miért láthatja már egy ideje a német közönség, míg magyar színház egyenlőre nem jelentkezett a darabért?
A Hurok című regény alcíme: Pénzmagyar. Nyilván sokan rájönnek, hogy mire is utal ez. Hogy Arthur Schnitzler Körtánc című híres műve az alap –amelyre kacsintva írta meg Kornis Mihály színművét, a Körmagyart – amelyre kacsintva írta meg darabját Kerékgyártó István.
De tényleg ilyen borzalmasnak látja a mai valóságot a szerző? S ha hasonló a mai valóság itthon és Szlovákiában, akkor mi az a különbség, ami miatt a szlovák közönség is előbb láthatja majd, mi a magyar?
A Hurok és a Rükverc is tele van gyomorforgatóan erős jelenetekkel – de mint elhangzik, ezek nem az író perverz agyában születtek: sajnos mindegyikhez igaz történetek adták a mintát.
A Rükverc című darabját két éve nagy sikerrel tartja műsoron a Katona József Színház. Pedig ez (ellentétben a Hurokkal) először regényként született meg. De akkor hogyan lett belőle színdarab? Mekkora szerepe volt ebben Máté Gábornak? A Rükverc története egy ember története mai, csúnya halálától vissza, megszületéséig. De persze a visszajátszásban ráismerünk megannyi figurájára a rendszerváltáskor fölfordult világnak. Látjuk a csomópontokat, amikor szerencse, ész, erkölcs – vagy éppen annak hiánya – lökött magasba vagy mélybe sorsokat. A darab után a valóság: mennyiben a mi generációnk felelőssége, hogy ma ilyen világban élünk?
Kerékgyártó István igazán közelről látta a rendszerváltást. Nem csak nézője volt a gazdasági átalakulásnak, hanem alakítója is, hiszen – ha nem is sokáig – nagyvállalkozó is volt. Milyennek látta akkor az átalakulást, s hogy gondolja ma: szükségszerű volt, hogy ide jussunk? Mi a különbség a 90-es évek világot alakító generációja, s a mai között? Kinek kell(ene) ma fordítani a világ során, s miért gondolja úgy Kerékgyártó, hogy ez már nem a mi generációnk dolga és lehetősége?