10.08-i adás - Fodor Tamással
Létrehozta: admin (2014. október 08. )Utolsó hozzászóló: admin (2014. október 08. )
Egy nagy ugrás a gyermekkortól – Karinthy Frigyes Ki kérdezett című versének egy részlete egy Klubrádióért rendezett tüntetésen. Mi mozgatja Fodor Tamást, hogy ilyen rendezvényeken mond beszédet vagy verset? Mi is a színház? Mikor mit gondolt róla? Mi állandó évtizedek óta, s mi változott? Mi a mese jelentése és jelentősége a színházban? Miért kell a jó színháznak, a jó előadásnak kétértelműnek lennie?
Ha az előző részben általános színházi elvekről esett szó, ez a rész egy konkrét előadással kezdődik: Fodor játszotta Foster I. Erzsébet című darabjának főszerepét – mégpedig hatalmas sikerrel: megkapta érte a legjobb férfi alakításért járó díjat. Mi érdekeset, mi mait talált a középkori Angliában játszódó darabban magának? Női- és férfiszerepek, a hatalom működése és machinációi, politikai játszmák: tragédia, amelyet végigröhögünk, hiszen Fodor szerint ma már nincs tragédia humor nélkül.
Hogyan működik egy olyan társulat, mint a Vádli, amelyben szinte minden színész rendező is, s amelyet mégis egy színész, Szikszai Rémusz instruál? Egy biztos, az eddigi négy előadás (Caligula helytartója, Álszentek összeesküvése, I. Erzsébet, s most a Rosencrantz és Guildenstern halott) mind hatalmas siker, amit sok díj, s persze a közönség tapsa bizonyít. A konkrét darabok után ismét az általános: mi a kapcsolat a mai független társulatok és a hajdani amatőrök között? Mi a mai társulatok szerepe, feladata? Mekkora szerepe volt/van Fodor Tamás életében a véletlennek, a szerencsének? Mi mindennek kellet összejönnie, hogy ma ennyire sikeres színész és színházcsináló? Amióta ennyi szerepem van, egyre kevésbé vagyok beteg – mondja – egyszerűen nincs időm betegnek lenni. S ha tanácsot kellene adnia, másnak is csak ezt mondaná: nem megállni!