2013.12.11-i adás Nagy Iván balettművésszel
Létrehozta: admin (2013. december 12. )Utolsó hozzászóló: admin (2013. december 12. )
1978-1981 között balettmesterként dolgozott az Ausztrál Balettnél és más együtteseknél, később tanított egyetemen is. 1981-1985 között Santiago de Chileben volt a Városi Balett művészeti vezetője, utána a Cincinnati Balett következett, majd 1990-től 1993-ig az Angol Nemzeti Balett (ENB) művészeti vezetőjeként dolgozott. 1995 végén visszatért Santiagoba, ahonnan számos nagy sikerű klasszikus és modern premier létrehozása után 2000-ben vonult vissza Mallorcára. 2012. szeptemberétől a Magyar Állami Operaház főigazgatójának művészeti szaktanácsadójaként hasznosítja sokrétű nemzetközi tapasztalatait és kapcsolatrendszerét.
Miért tegeződik mindenkivel Nagy Iván? Na, nem mindenkivel: az angol királyi családdal nem. De hogyan kezdődött ez a New York székhelyű, de az egész világot bejáró pálya? Az első pont Várna, 1965, egy nemzetközi balettverseny, ahonnan az angolul egyáltalán nem tudó, szegény debreceni táncos Washingtonba került. Egy év után ugyan hazajött, de kidobták munkahelyéről, az Operaházból, hát ismét nekiindult a nagyvilágnak, a feltáruló nagy lehetőségeknek.
Hová vezetett az út a washingtoni Nemzeti Balettől New Yorkba? Ki mindenkivel dolgozott együtt, milyen stílust szeretett-választott magának? Nevek, helyek, szerepek – egy nagy ívű pálya, amit 35 éves korában be is fejezett Nagy Iván, de úgy, hogy végül – egyedüliként a szakmában – lehetőséget kapott egy olyan búcsúelőadásra a Metropolitain Operában, ahol végigtáncolhatta legnagyobb szerepeit.
Egy 35 éves balettáncos már nem fiatal, de a legtöbben nem hagyják ekkor még abba. Nagy Iván miért döntöt úgy, hogy új utakat keres magának? Mit szólt visszavonulásához a szakma, s hogyan lett a híres táncosból bukott étterem-tulajdonos, akinek ráment mindene a vállalkozásra? Újabb kanyar: az utcáról egy egyetemre került, ahol professzúrát kapott, de az egyetemen nem érezte otthon magát, hát felmondott. Innen egyenesen Chilébe vezetett az útja, ahol a Nemzeti Balett megreformálásában vett részt. Hogy lehetett dolgozni a Pinochet diktatúra országában, s ha már nem is él ott, de miért jár vissza rendszeresen oda?
Milyen volt kapcsolata Magyarországgal? Mikor jött először haza? S mi mindent történt, hogy nem egyedül jött, hanem az angol Nemzeti Balettal, s Diana hercegnővel? Akkor egyetlen előadásra érkeztek – most viszont folyamatos munkát vállalt: Marton Évával kettesben lesznek az Operaház főtanácsadói. Milyennek látja a magyar nemzeti balett mai helyzetét, s mit gondol, miben tud ő segíteni? Azt már elintézte, hogy valaki Londonban tanulhassa meg a balettruha, a tütü készítésének titkait, egy világítás-szakembert is hozott Budapestre, de persze mindezt kevesli, manapság napjait az Operában tölti, s segít, amiben csak tud.
*****************
És egy hely, ahol találkozni lehet az Operaház tagjaival:
December 1-jén kezdődött az Opera Diótörő-fesztiválja. A fesztiválra idén már harmadik alkalommal került sor, és idén is egybefonódik az Ökumenikus Segélyszervezet szeretet.éhség adventi adománygyűjtő kampányával. Az Operaház standján az első két adománygyűjtés sikerének köszönhetően ismét a dalszínház igazgatói, valamint operaénekesek és balettművészek segédkeznek a forró italok árusításában árusításában, jelenlétükkel ösztönözve a klasszikus műfaj iránt érdeklődők és az Operaház vendégeinek adakozó kedvét.