06.19-i adás - Marton Éva operaénekessel

Létrehozta: admin (2013. június 19. )
Utolsó hozzászóló: admin (2013. június 19. )
Egy világjáró és világhírű művész válaszol ma a Nagy Generáció kérdéseire. Szinte minden jelentősebb operaszínpadon énekelt, a születésnapja tiszteletére rendezett gálán a 20. század legnagyobb operaénekesnőjének és a valaha élt legnagyobb magyar énekesnőnek nevezték. Elmenni, visszajönni, felállni és otthagyni szerepeket a Metropolitain-ben, a saját normái szerint elköteleződni, operafesztivált életre segíteni, elbúcsúzni az operaszínpadtól. Milyen szerepet játszottak életében saját döntései? Érzelmi vagy racionális döntések voltak? Hol érezte magát otthon, kik voltak azok, akik meghatározták vagy segítették művészi útját? És kik azok akiknek ma ő határozza meg? A stúdió vendége Marton Éva operaénekesnő.
Első rész, 11.30 perc

Marton ÉvaMi mással is kezdődhet ez az adás, mint áriával: Tosca imája. És hogy miért énekelte ezt a gálán: mert sok operaházban, sok partnerrel énekelte, s mert úgy érzi, mottóként kíséri végig életét: művészet és szerelem. Hogy születik meg egy-egy szerep, s hogyan alakul előadásról előadásra. A gála leginkább azért okozott nagy boldogságot, mert azt bizonyította, hogy nem feltétlenül kell meghalnia valakinek ahhoz, hogy elismerjék.


Második rész, 13.33 perc

Marton ÉvaEzt a részt is Marton Éva zenéje kezdi: Verdi: A végzet hatalma című operájából Leonóra egyik áriáját énekli. Aztán arról beszél, hogy hogyan lehet élni, férjjel-gyerekekkel kapcsolat tartani úgy, hogy néhány hetes próbaidőszak és előadássorozat után új feladat, új szerep, új város – olykor új földrész következik. Hol van ilyenkor az otthon? Milyen vajon az opera jövője? Milyen, amikor az ária nem az operaházban, hanem New Yorkban, a Central parkban, vagy Manilában, huszonötezres tömeg előtt csendül fel? Mit is jelent, amit Marton Éva gyakran mond: „A közép hangokon kell élni, de a magas hangokért fizetnek.” És milyen, amikort az ember a pálya csúcsára él?

Harmadik rész, 13.15 perc

Marton ÉvaBevezetőnek ismét Verdi, A végzet hatalma című operája, egy másik ária. Utána szakma: hogyan indult a pálya, s ki mindenkivel dolgozott együtt Marton Éva? Illetve kivel nem – hiszen szinte minden nagy karmester és operaénekes ott van a listán. De most úgy látja: vége az aranykornak, mert ma nemigen mennek énekesnek a fiatalok. Feszültség és evés: mitől van kisebb-nagyobb pocakja a legtöbb operaénekesnek?


Negyedik rész, 11.47 perc

Marton ÉvaElőször persze most is zene: Wágner: Trisztán és Izolda, abból is Izolda szerelmi halála. Marton Éva most hetven éves, s ma már persze főleg csak tanít. 2008-ban  volt az utolsó nagy premierje, de azért azóta is énekel olykor-olykor. Jövőre viszont mások énekelnek majd a Marton Éva énekversenyen, Budapesten. Mit vár ő ettől a versenytől? Mi az a színvonal, amihez szívesen adja a nevét? Egyáltalán: mire jó – mi mindenre jó egy ilyen verseny? Ma már természetes, hogy egy énekesnek „el kell tudni adni magát”. Az ő tanítványai milyen tudással, s miféle piacra érkeznek majd?