06.19-i adás - Marton Éva operaénekessel
Létrehozta: admin (2013. június 19. )Utolsó hozzászóló: admin (2013. június 19. )
Mi mással is kezdődhet ez az adás, mint áriával: Tosca imája. És hogy miért énekelte ezt a gálán: mert sok operaházban, sok partnerrel énekelte, s mert úgy érzi, mottóként kíséri végig életét: művészet és szerelem. Hogy születik meg egy-egy szerep, s hogyan alakul előadásról előadásra. A gála leginkább azért okozott nagy boldogságot, mert azt bizonyította, hogy nem feltétlenül kell meghalnia valakinek ahhoz, hogy elismerjék.
Ezt a részt is Marton Éva zenéje kezdi: Verdi: A végzet hatalma című operájából Leonóra egyik áriáját énekli. Aztán arról beszél, hogy hogyan lehet élni, férjjel-gyerekekkel kapcsolat tartani úgy, hogy néhány hetes próbaidőszak és előadássorozat után új feladat, új szerep, új város – olykor új földrész következik. Hol van ilyenkor az otthon? Milyen vajon az opera jövője? Milyen, amikor az ária nem az operaházban, hanem New Yorkban, a Central parkban, vagy Manilában, huszonötezres tömeg előtt csendül fel? Mit is jelent, amit Marton Éva gyakran mond: „A közép hangokon kell élni, de a magas hangokért fizetnek.” És milyen, amikort az ember a pálya csúcsára él?
Bevezetőnek ismét Verdi, A végzet hatalma című operája, egy másik ária. Utána szakma: hogyan indult a pálya, s ki mindenkivel dolgozott együtt Marton Éva? Illetve kivel nem – hiszen szinte minden nagy karmester és operaénekes ott van a listán. De most úgy látja: vége az aranykornak, mert ma nemigen mennek énekesnek a fiatalok. Feszültség és evés: mitől van kisebb-nagyobb pocakja a legtöbb operaénekesnek?
Először persze most is zene: Wágner: Trisztán és Izolda, abból is Izolda szerelmi halála. Marton Éva most hetven éves, s ma már persze főleg csak tanít. 2008-ban volt az utolsó nagy premierje, de azért azóta is énekel olykor-olykor. Jövőre viszont mások énekelnek majd a Marton Éva énekversenyen, Budapesten. Mit vár ő ettől a versenytől? Mi az a színvonal, amihez szívesen adja a nevét? Egyáltalán: mire jó – mi mindenre jó egy ilyen verseny? Ma már természetes, hogy egy énekesnek „el kell tudni adni magát”. Az ő tanítványai milyen tudással, s miféle piacra érkeznek majd?